Deze cursus is verlopen

Motiverende gespreksvoering in de praktijk

motiverende gespreksvoeringlastige patiëntenlastige emotiesmotivatie

Motiverende gespreksvoering (MG) streeft naar samenwerking, waarbij de patiënt als expert wordt beschouwd op het gebied van zijn eigen leven, met zijn eigen wensen en mogelijkheden, terwijl de professional de tandheelkundige expertise inbrengt.

20 apr. 2024
09:00 - 13:00
595
In aanvraag
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 595

Datum en locatie

20 apr. 2024
09:00
22 jun. 2024
13:00
Borchsingel 53, 9766PP, Eelderwolde

Beroepen

Geregistreerd-mondhygiënist (tijdelijke BIG-registratie)
Accreditation in aanvraag
KRM
Tandarts
Accreditation in aanvraag
KRT

Doelen

Kennis verkrijgen over het leerproces
Kennis verkrijgen over de basis principes van motiverende gespreksvoering
Kennis verkrijgen over de fases van gedragsverandering
Kennis verkrijgen over het communicatiemodel
Kennis verkrijgen over de communicatievaardigheden die gebruikt worden bij het motiveren
Kennis verkrijgen over verandertaal en behoud-taal
Kennis verkrijgen over -een gedeelte van- Oplossingsgericht werken
Het leren toepassen van het leerproces
Het leren toepassen van het proces berustend op de basis principes van motiverende gespreksvoering
Het leren toepassen van de verschillende fases gedragsverandering
Het leren toepassen van het communicatiemodel
Het leren toepassen van de communicatievaardigheden die motiverend werken
Het leren toepassen van verandertaal en ombuigen van behoud-taal
Het leren toepassen van – een gedeelte- Oplossingsgericht werken
Bewustwording van de eigen gespreksstijlstijl
Motiverende gespreksvoering toepassen in verschillende praktijksituaties
Omschrijving

De cursus bestaat uit 3 dagdelen, ieder van 4 uur, waarin naast theorie ook de bijbehorende praktische oefeningen aangeboden worden. De cursus is speciaal ontwikkeld voor tandartsen, tandartsassistentes en mondhygiënisten.

Gewoonlijk verloopt de samenwerking tussen u en uw patiënten soepel. Maar wat als het niet zo vlot gaat? Wat als u te maken krijgt met 'lastige' patiënten? Patiënten die ogenschijnlijk niet reageren op uw adviezen en voorlichting. Als professionals kunnen we soms geïrriteerd raken omdat patiënten instemmen met adviezen maar deze vervolgens niet opvolgen. Dit kan leiden tot vermoeidheid en frustratie, met de gedachte: "Hoe vaak moet ik het nog herhalen?"

Motiverende gespreksvoering (MG) streeft naar samenwerking, waarbij de patiënt als expert wordt beschouwd op het gebied van zijn eigen leven, met zijn eigen wensen en mogelijkheden, terwijl de professional de tandheelkundige expertise inbrengt. Deze rolverdeling blijkt in de praktijk de samenwerking, zelfs met 'lastige' patiënten, te verbeteren. Bij het toepassen van MG in de praktijk wordt de verantwoordelijkheid voor een gezond gebit niet automatisch aan de professional toegeschreven, waardoor het werkplezier toeneemt!

Tussen het eerste, tweede en derde dagdeel is er een interval van ongeveer 4 weken. Dit heeft te maken met de tijd die minimaal nodig is om een gewoonte te ontwikkelen. Deze gewoonte is het leren toepassen van het aangeboden materiaal. Echt leren toepassen van motiverende gespreksvoering maakt dat de zorgprofessionals ‘anders’ leren omgaan met de reacties van de patiënten en daarom gaan leren‘de automatische piloot’ niet meer te gebruiken.


Noordelijk Instituut voor Scholingen

info@nivs.nl
0507001327