Blended basis- en vervolgcursus Schematherapie

Schematherapiepersoonlijkheidsproblematiekas-1-problematiek

Schematherapie is een behandelvorm die ontwikkeld is door Jeffrey E. Young en zijn collega’s voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek. Het uitgangspunt is dat ieder kind dezelfde basisbehoeften heeft, zoals veiligheid en verbondenheid. Wanneer hier niet aan wordt voldaan, bijvoorbeeld in de interactie met het kind, door zijn eigen temperament of elementen in zijn omgeving, dan past het kind zich hierop aan. Hierdoor kunnen disfunctionele coping mechanismes ontwikkeld worden waar het kind in zijn leven verdere last van kan krijgen.

13 sep. 2024
09:00 - 17:00
2195
30-62 Punten
Meerdere cursusdagen
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 2195

Datum en locatie

13 sep. 2024
09:00
11 apr. 2025
17:00
Sint Jacobsstraat 61, 3511BP, Utrecht
22 jan. 2025
09:00
18 jun. 2025
17:00
Sint Jacobsstraat 61, 3511BP, Utrecht

Beroepen

Gezondheidszorgpsycholoog
62 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch neuropsycholoog
62 Punten
FGzPt
Gezondheidszorgpsycholoog - Klinisch psycholoog
62 Punten
FGzPt
Jeugdzorgwerker
01 Jan 1970
01 Jan 1970
50 Punten
SKJ
Orthopedagoog-generalist
50 Punten
NIPK&J/NVO, SKJ

Sprekers

Albertien Tjebbes

PAO docent en supervisor
Albertien Tjebbes is psychotherapeut/gz-psycholoog. Zij is werkzaam als regiebehandelaar bij de Viersprong op de afdeling klinische schematherapie en op de afdeling tweedaagse deeltijd schematherapie voor volwassenen. Albertien is supervisor voor de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) en voor de Vereniging voor Schematherapie. Verder is Albertien lid van de International Society of Schematherapy (ISST, advanced) en het kwaliteitsregister van de Nederlandse Vereniging voor Psychotherapie.

Natacha Schouten

PAO docent en supervisor
Natacha Schouten is psychotherapeut/gz psycholoog. Zij is werkzaam in de specialistische GGZ bij Parnassia Groep, als behandelaar voor mensen met persoonlijkheidsproblematiek en trauma. Zij geeft schematherapie in groepsverband en individueel, emotieregulatie training en diverse vormen van traumatherapie. Daarbij is zij supervisor voor de Vereniging voor Gedragstherapie en Cognitieve therapie (VGCt) en Vereniging voor Schematherapie en geeft supervisie en leertherapie in haar eigen praktijk.

Cilia van Thiel

PAO docent en supervisor
Cilia van Thiel is als psychotherapeut en GZ-psycholoog werkzaam bij de kliniek en 2-daagse schematherapie behandeling van Altrecht. Zij doet individuele en groepspsychotherapieen, vooral gericht op de behandeling van persoonlijkheidsproblematiek en trauma. Zij is supervisor bij de VGCT en de Vereniging voor Schematherapie, groepstherapeut bij de NVGP, lid van de NVP en de ISST. Cilia geeft les binnen de GZ-opleiding bij de RINO Utrecht. Zij heeft een eigen supervisiepraktijk voor mensen in opleiding tot GZ-psycholoog, psychotherapeut, KP of schematherapeut.

Pauline Jansen

PAO docent
Pauline is BIG geregistreerd als GZ-psychologe en Psychotherapeute, enthousiast over (en getraind in) het werken met de (therapeutische) relatie. Het ervaringsgericht werken is voor haar steeds meer centraal komen staan. Ze is geregistreerd senior schematherapeute bij de VST, trainingsacteur en nu in het laatste jaar beland van de Psychodrama Opleiding van de NVGP. Daarnaast heeft Pauline haar expertise uitgebreid op het vlak van autisme spectrum problematiek in combinatie met trauma en persoonlijkheidsproblematiek. Naast de groepstherapieën en individuele behandelingen, geeft zij graag les over schematherapie en de GIT-PD visie – binnen haar eigen instelling SGGZ Altrecht, de RINO groep Utrecht en het Kenniscentrum Persoonlijkheidsstoornissen.

Doelen

Na afloop van deze cursus:

heb je inzicht in de schematheorie: de theorie over basisbehoeften, wat schema’s, copingstrategieën en modi zijn, hoe deze ontstaan en zich verder ontwikkelen en bestendigen;
kun je een casusconceptualisatie en een behandelplan opstellen;
ben je in staat de werkrelatie met een cliënt met persoonlijkheidsproblematiek te hanteren volgens de principes van ‘limited reparenting’, empathische confrontatie en ‘limit setting’;
kun je vanuit het modusmodel interventies toepassen bij destructieve gedragingen/ ongezonde gewoontes, zoals bijvoorbeeld auto-mutilatie of impulscontroleproblemen;
heb je geoefend met de verschillende behandeltechnieken, zoals cognitieve technieken, experiëntiële technieken en gedragsexperimenten individueel en in de groep;
heb je zicht op je eigen schema’s en coping en heb je een idee gevormd over wat het effect hiervan kan zijn in de samenwerking met een cliënt met persoonlijkheidsproblematiek.
Omschrijving

De behandeling met Schematherapie richt zich op het herkennen van de eigen ‘valkuilen’ en het herkennen en kunnen reageren op de eigen behoeften. Dit inzicht heeft als doel de ontwikkeling van ‘de Gezonde Volwassene’ en het vervullen van de basisbehoeften van de cliënt binnen realistische grenzen. De gehele cursus door is dit het leidend principe. In de behandeling worden inzichten, methoden en technieken die zijn ontleend aan verschillende scholen, zoals de hechtingstheorie, cognitieve gedragstherapie en experiëntiële therapieën, geïntegreerd in een allesomvattend model, gerelateerd aan het meest prominente actuele psychologische paradigma, het cognitieve model. (Arntz en Jacob, 2012).


Schematherapie is ontwikkeld voor de behandeling van volwassenen maar wordt ook steeds vaker toegepast bij adolescenten. Schema’s ontwikkelen zich vanaf de vroege jeugd en worden in de adolescentie al zichtbaar.


Schematherapie wordt toegepast bij diverse persoonlijkheidsproblematieken en bij hardnekkige klachten die met de gebruikelijke behandeling onvoldoende verbeteren. Met behulp van het modusmodel en de schemaconceptualisatie wordt op een andere manier gekeken naar de in standhoudende factoren. Zo is schematherapie effectief gebleken bij de behandeling van borderline, depressie, cluster C- of antisociale problematieken. Daarnaast hebben veel cliënten met persoonlijkheidsproblematiek traumatische ervaringen in hun leven meegemaakt. Deze klachten worden o.a. behandeld met imaginatie met rescripting, een krachtige techniek met goede resultaten.

In deze cursus maak je zowel kennis met de grondbeginselen van de Schematherapie als de verschillende verdiepings- en specialistische toepassingen. Behalve dat je kennis en vaardigheden opdoet rondom de pijlers van de Schematherapie, zoals het opstellen van casusconceptualisatie, de fases van Schematherapie, de diverse persoonlijkheidsstoornissen vanuit Schematherapeutisch perspectief en groepsschematherapie, leer je ook diverse experiëntiële technieken: diagnostische imaginatie, empathische confrontatie, imaginaire rescripting, limit parenting, historisch rollenspellen en meerstoelentechniek. Daarnaast wordt aandacht besteedt aan de behandeling van adolescenten, trauma’s en anderen specialisaties.


Kernpunten:

  • elke dag les van 2 docenten: dit zorgt voor meer invalshoeken, casuïstiek en ervaring, maar ook voor intensiever begeleiding en oefenen;
  • basis en verdiepingscursus Schematherapie in één;
  • blended cursus met inspirerende online leeromgeving en hierdoor beter in een drukke agenda te plannen
  • alle principes komen voorbij: casusconceptualisatie, modi, limited reparenting, limit setting, empathische confrontatie, groepsschematherapie enz.
  • focus op praktisch oefenen met behandeltechnieken (experiëntiële, cognitieve en gedragstechnieken)
  • meer zicht op eigen schema’s en coping en de impact op de therapeutische relatie


PAO Psychologie

info@pao.nl
0854879310
41, Keurenplein, A163, Amsterdam, 1069CD