AccreDidact Evidence-based medicine IV - Diagnostiek/huisarts

Veruit de meeste aandacht in het medisch-wetenschappelijk onderzoek gaat uit naar etiologie (hoe wordt iemand ziek) en therapie (wat kun je eraan doen). Dat klinkt logisch, maar ik wed dat u een belangrijk deel van uw tijd kwijt bent aan de vraag ‘wat is er eigenlijk aan de hand’. In de huisartsgeneeskunde vaak vertaald naar de vraag of er een ‘ziekte’ is of dat de klacht (vooral) door context bepaald is. Dit diagnostisch (of –...

Gratis
2 Punten
E-learning
E-learning

Prijzen

Gratis
Opmerking :zowel los (€ 63,20/84,25) verkrijgbaar als per abonnement (jaargang 2019 geeft toegang tot 8 geaccrediteerde programma’s waarmee in totaal 16 punten kunnen worden verzameld, abonnementsgeld € 339,- http://www.accredidact.nl/huisarts/programmas.)

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
2 Punten
ABC1
Huisarts
2 Punten
ABC1
Physician Assistant
2 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
2 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 20 %
Samenwerken 40 %
Kennis en wetenschap 40 %
Omschrijving

Omschrijving

Veruit de meeste aandacht in het medisch-wetenschappelijk onderzoek gaat uit naar etiologie (hoe wordt iemand ziek) en therapie (wat kun je eraan doen). Dat klinkt logisch, maar ik wed dat u een belangrijk deel van uw tijd kwijt bent aan de vraag ‘wat is er eigenlijk aan de hand’. In de huisartsgeneeskunde vaak vertaald naar de vraag of er een ‘ziekte’ is of dat de klacht (vooral) door context bepaald is. Dit diagnostisch (of – zoals we verderop lezen – prognostisch) denken is zo verweven met het dokteren in de alledaagse praktijk dat het zich lastig laat kaderen. Daarom wil deze nascholing om te beginnen aanzetten tot bezinning en reflectie op het begrip diagnostiek en hoe het samenhangt met de praktijk van alledag. U krijgt concrete handreikingen om uw diagnostisch handelen meer evidence-based te maken. Enerzijds door het opfrissen van de basale epidemiologische begrippen die samenhangen met diagnostiek, en anderzijds door u handvatten te geven om de evidence base achter diagnostische testen te kunnen vinden en te kunnen duiden. Hopelijk komt u erachter dat uw ingesleten routines zo gek nog niet zijn en anders is dit een uitgelezen kans om ze bij te stellen.

Tot slot gaan we dieper in op de methodologie van wetenschappelijke studies naar diagnostiek, zodat u nog beter in staat bent de onderliggende literatuur te duiden en te vertalen naar de praktijk.

Leerdoelen

Na afronding van dit nascholingsprogramma is uw kennis van evidence-based medicine (ebm) met betrekking tot diagnostiek geactualiseerd. Dit leerdoel bereikt u doordat u:

  • de plaats kunt beschrijven van diagnostiek in het proces van klinisch redeneren;
  • verschillende soorten diagnoses en diagnostische processen kunt beschrijven en kunt plaatsen in het geneeskundig proces;
  • betrouwbare bronnen kunt vinden en kunt raadplegen over diagnostische tests;
  • weet hoe u aan de hand van een 2×2-tabel de sensitiviteit, specificiteit, positief voorspellende waarde, en de negatief voorspellende waarde van een test in een bepaalde populatie berekent;
  • via PubMed wetenschappelijk onderzoek naar diagnostiek weet te vinden;
  • in staat bent om in grote lijnen zelf een wetenschappelijke studie naar een diagnostische test te ontwerpen.


AccreDidact BV

AccreDidact biedt nascholing in de vorm van eLearning met online toets en een papieren naslagwerk. In een online persoonlijk nascholingsdossier houdt u uw vorderingen bij en vindt u een actueel overzicht van behaalde punten. Binnen het voordelige abonnement ontvangt u verspreid over het jaar de boekjes en kunt u online via de besloten website nascholen. Heeft u de toets behaald? Dan worden uw nascholingspunten direct bijgeschreven.
info@accredidact.nl
0306355054
37, De Molen, Houten, 3994DA