CME-Online 'Ontwikkelingsstoornissen - Deel 1: Inleiding'
‘Dokter, heeft mijn man autisme of ADHD?’ is een voorbeeld van een ingewikkelde vraag zoals ze steeds vaker in de huisartspraktijk gesteld worden nu ontwikkelingsstoornissen meer bekendheid hebben gekregen. Om een eerste antwoord te kunnen geven op dat soort vragen is het belangrijk te weten wat we onder ontwikkelingsstoornissen verstaan. In deze cursus wordt het kwetsbaarheidsmodel als alternatief voor het laesiemodel gepresenteerd om...
Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Module
De classificatie
• Positionering in DSM systeem
• Verschil classificatie en diagnose
• Hoofdstuk neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
• Verschillen DSM-IV en -5
• De essentie van een ontwikkelingsstoornis
De essentie van een ontwikkelingsstoornis
• Wat is een ontwikkelingsstoornis?
• Verschil laesie- en kwetsbaarheidsmodel
• Interactie met de omgeving
• Consequenties voor de praktijk
ASS en ADHD als ontwikkelingsstoornissen
• Fenotypische heterogeniteit
• Aangeboren of verworven
• Erfelijkheid en risico’s
• Hechtingsproblematiek
Behandelingsprincipes
• Focus van de behandeling
• Systeembehandeling
• Zin en onzin van symptoombestrijding
Organisatie van zorg
• Verwijzing kinderen en jeugdigen
• Verwijzen volwassenen naar de GGZ
• Samenwerken
Een complexe casus
Evaluatie
Eindtoets
Inleiding
‘Dokter, heeft mijn man autisme of ADHD?’ is een voorbeeld van een ingewikkelde vraag zoals ze steeds vaker in de huisartspraktijk gesteld worden nu ontwikkelingsstoornissen meer bekendheid hebben gekregen. Om een eerste antwoord te kunnen geven op dat soort vragen is het belangrijk te weten wat we onder ontwikkelingsstoornissen verstaan. In deze cursus wordt het kwetsbaarheidsmodel als alternatief voor het laesiemodel gepresenteerd om aannemelijk te maken dat de invloed van de omgeving (school, gezin, baan, huis, buren, gezondheid, lawaai etc.) op het individu, in combinatie met de aanleg, resulteert in het ontwikkelen van meer of minder autisme of ADHD-symptomen. Die symptomen komen en gaan al naar gelang de context waarin iemand zich bevindt. Welke omgevingsfactoren zijn risicovol en hoe kunt u deze signaleren? Welke generieke gevolgen heeft een ontwikkelingsstoornis voor de behandeling en welke rol kunt u als huisarts daarin spelen?
Deze cursus bestaat uit een module en een eindtoets.
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus:
- weet u waar de classificatie van ASS en ADHD te vinden is in DSM-5
- kunt u het verschil tussen het laesie en het kwetsbaarheidsmodel uitleggen
- kunt u op patiëntniveau uitleggen wat een ontwikkelingsstoornis is en kunt u daarbij voorbeelden geven van omgevingsinvloeden
- kunt u beschrijven uit welke componenten de behandeling kan bestaan