Deze cursus is verlopen

Workshop begeleiden en debriefen van interprofessionele simulatie teamtraining

Simulatie training van een interprofessioneel team van zorgprofessionals of studenten geneeskunde en verpleegkunde samen biedt kansen om met, van en over elkaar te leren. Om dit leren op een goede manier te begeleiden vraagt van de simulatie instructeur aanvullende vaardigheden op het gebied van informatie overdracht, coaching en facilitering van het leerproces. In deze workshop zal onder begeleiding van ervaren simulatie instructeurs...

Gratis
4 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Gratis
Opmerking :Wordt gefinancierd vanuit kwaliteitsgelden interprofessioneel leren.

Beroepen

Anesthesioloog
4 Punten
ABAN-C2
Arts klinische chemie
4 Punten
ABAN-C2
Arts nucleaire geneeskunde
4 Punten
ABAN-C2
Arts voor verstandelijk gehandicapten
4 Punten
ABC1
Artsen | Mondziekten en kaakchirurgie (kaakchirurg)
4 Punten
ABAN-C2

Competenties

Samenwerken 60 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %
Omschrijving

Omschrijving

Simulatie training van een interprofessioneel team van zorgprofessionals of studenten geneeskunde en verpleegkunde samen biedt kansen om met, van en over elkaar te leren. Om dit leren op een goede manier te begeleiden vraagt van de simulatie instructeur aanvullende vaardigheden op het gebied van informatie overdracht, coaching en facilitering van het leerproces. In deze workshop zal onder begeleiding van ervaren simulatie instructeurs geoefend worden met onder andere het debriefen van interprofessionele teams.

Leerdoelen

De deelnemer kan;

  • in een oefensituatie de introductie en debriefing van een interprofessioneel team begeleiden
  • benoemen welke aspecten IPL kunnen belemmeren (cultuurverschillen, vooroordelen)
  • het groepsproces systematisch observeren en hier leerpunten uit naar voren halen
  • de CRM principes gebruiken om de samenwerking goed in kaart te brengen
  • kansen herkennen die benut kunnen worden om van te leren en waar nodig interveniëren (bijvoorbeeld door het wijzigen van een scenario)
  • feedback geven op het groepsproces
  • reflectie binnen het team aanmoedigen: het team stimuleren kritisch te reflecteren op zichzelf en elkaar en op constructieve wijze feedback te geven gebaseerd op geobserveerd gedrag
  • de juiste vragen stellen om de interprofessionele samenwerking aan het licht te brengen
  • als een rolmodel fungeren voor gelijkwaardige samenwerking
  • beargumenteren op welk moment/in welke situatie het gebruik van beeldmateriaal ter ondersteuning in de debriefing van toegevoegde waarde is voor de samenwerking in het interprofessionele team of voor de individuele deelnemer.
  • bijdragen aan een veilig leerklimaat

Radboudumc Health Academy

continueprofessioneleontwikkeling.rha@radboudumc.nl
3611111
2, Gerard van Swietenlaan, Nijmegen, 6525GB