Deze cursus is verlopen

Hoe ga ik om met een klacht? 2020

Een patiënt is ontevreden over u en dient een klacht in bij de klachtenfunctionaris. Wat nu? Hoe gaat u hiermee om? Hoe ziet de procedure eruit als er een klacht is ingediend? Wanneer wordt een klacht een geschil? Van wie kunt u hulp verwachten? We doorlopen de procedure aan de hand van praktijkvoorbeelden.

150
3 Punten
Nascholing
Physical course - single

Prijzen

Regulier € 150
Opmerking :leden 150 euro niet-leden 300 euro aios 75 euro

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
3 Punten
ABC1
Huisarts
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
3 Punten
ABC1

Competenties

Communicatie 40 %
Maatschappelijk handelen en preventie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 20 %
Omschrijving

Omschrijving

De cursus begint met een uitleg over de Wet Kwaliteit, klachten en geschillen zorg (de Wkkgz). Aan welke verplichtingen dient u, als huisarts, op het gebied van het klachtrecht te voldoen? Vervolgens komt kort de procedure klacht- en geschilbehandeling aan bod.


Op grond van de Wkkgz wordt in eerste instantie van u zelf verwacht dat u probeert onvrede bij patiënten weg te nemen. Tijdens deze cursus krijgt u handvatten hoe u hiermee om kunt gaan. Wat zijn de “do’s and dont’s?”.


Tenslotte wordt, aan de hand van praktijkvoorbeelden, geschetst hoe een klachtbehandeling kan verlopen. In dit gedeelte van de cursus gaat u, samen met medecursisten aan de slag; hoe zou u met deze klacht zijn omgegaan?  

Inleiding

Een patiënt is ontevreden over u en dient een klacht in bij de klachtenfunctionaris. Wat nu? Hoe gaat u hiermee om? Hoe ziet de procedure eruit als er een klacht is ingediend? Wanneer wordt een klacht een geschil? Van wie kunt u hulp verwachten? We doorlopen de procedure aan de hand van praktijkvoorbeelden.

Leerdoelen

Na afronding van de cursus:

- bent u op de hoogte van alle verplichtingen voortvloeiend uit de Wkkgz

- weet u hoe deze kunnen worden geïmplementeerd in de huisartsenpraktijk

- weet u hoe de procedures klacht- en geschilbehandeling verlopen

Landelijke Huisartsen Vereniging

academie@lhv.nl
1200, Mercatorlaan, Utrecht, 3528BL