Deze cursus is verlopen

Workshop 'Tuchtzaak, liever niet?!

Als er iets fout gaat, u mist een diagnose of stuurt een patiënt te laat door, volgt een moeilijk gesprek. Het is vooral moeilijk omdat het geen gewoon slechtnieuwsgesprek is: in dit geval maakt u zelf deel uit van het slechte nieuws en ervaart u emoties als schaamte, schuld en angst voor de gevolgen en maakt verdriet van uw patiënt/diens familie plaats voor boosheid en verontwaardiging gericht op u. Ook als u in de ogen van de patiënt of...

210
3 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Physical course - series

Prijzen

Regulier € 210
Opmerking :WDH-lid € 210,00 Niet WDH-lid € 262,50

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
3 Punten
ABC1
Huisarts
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
3 Punten
ABC1

Competenties

Kennis en wetenschap 20 %
Maatschappelijk handelen en preventie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %
Omschrijving

Omschrijving

Tijdens de workshop krijgt u om te beginnen inzicht in de juridische implicaties. De docent gezondheidsrecht adviseert u wat u wel en beter niet kunt zeggen. Vervolgens demonstreren de trainers (non)verbale gesprekstechnieken met behulp van een trainingsacteur: hoe reageert u op uw patiënt of diens familie als u (in hun ogen) een fout hebt gemaakt. Zij laten u het belang van non-verbale communicatie ervaren, geven praktische handvatten: wat kunt u zeggen en wat niet en vooral hoe: welke houding is gepast, welke gezichtsuitdrukking en hoe gebruikt u uw stem. Als dit gesprek goed gaat is er kans op vergeving door de patiënt en/of diens familie en bij vergeving is de kans op formele stappen richting de arts, aanzienlijk kleiner. 

Elke deelnemer krijgt na afloop van de workshop een informatiefolder uitgereikt dat KNMG in samenwerking met Training in Praktijk heeft opgesteld, waarin de do’s en don’ts worden uiteengezet.


In het programma besteden we aandacht aan:

  • Voorlichting over de juridische implicaties van en ontwikkelingen rondom (openheid omtrent) medische incidenten;
  • Voorlichting over de impact van medisch incidenten (‘second victimness’) en het hoe en waarom van open en empathisch communiceren;
  • Demonstratie van open en empathisch communiceren, waarbij een trainer en een trainingsacteur verschillende manieren van communiceren laten zien, waarmee ze verhelderen dat ogenschijnlijk kleine nuanceverschillen in (non-)verbaal gedrag grote gevolgen kunnen hebben voor het effect van de boodschap. Ook laten zij u zelf de verschillen ervaren.

Inleiding

Als er iets fout gaat, u mist een diagnose of stuurt een patiënt te laat door, volgt een moeilijk gesprek. Het is vooral moeilijk omdat het geen gewoon slechtnieuwsgesprek is: in dit geval maakt u zelf deel uit van het slechte nieuws en ervaart u emoties als schaamte, schuld en angst voor de gevolgen en maakt verdriet van uw patiënt/diens familie plaats voor boosheid en verontwaardiging gericht op u. Ook als u in de ogen van de patiënt of diens familie niet aan hun verwachtingen heeft voldaan is het steeds meer gangbaar dat zij formele stappen zetten. Vooral op gevolgen in de vorm van een klacht, claim of tuchtzaak zit u niet te wachten.. die gevolgen kunnen uitblijven mits u weet wat u mag en moet zeggen en dit op een empathische wijze brengt. Echter, empathie tonen in dergelijke situaties is makkelijker gezegd dan gedaan: door uw eigen emoties is het bijna niet op te brengen... Toch is het te leren.  

Programma

Van 17.00 tot 17.30 uur  Ontvangst met warme maaltijd.

Van 17.30 tot 21.00 uur  Programma.

Leerdoelen

  • De juridische context van een medisch incident, waaronder de Wkkgz, het beleid van IGZ en tuchtzaken gerelateerd aan het al dan niet betrachten van openheid.
  • De kenmerken van second victimness: de sociaal-emotionele impact van een calamiteit of incident.
  • Inzicht en ervaren van het belang van een effectief incidentgesprek (open disclosure).

Federatie WDH Midden-Nederland

info@wdhmn.nl
61, Dalplein, Soest, 3762BN