Chronische pijn; van oorzaak naar onderhoudende factoren (Jaarplan klinische bijeenkomsten MZH 2020)
Chronische pijn is een lastig en veelzijdig probleem voor de patiënt. Verschillende pijnmechanismen en medische en psychologische factoren spelen een rol. We weten dat het gesprek met de patiënt over oorzaken en onderhoudende factoren belangrijk is. Maar hoe voer je het gesprek met een patiënt die denkt dat er een fysieke oorzaak aan de pijn ten grondslag ligt of nog niet aan verandering of behandeling toe is? En wat zijn de behandelmogeli...
Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Chronische pijn is een lastig en veelzijdig probleem voor de patiënt. Verschillende pijnmechanismen en medische en psychologische factoren spelen een rol. We weten dat het gesprek met de patiënt over oorzaken en onderhoudende factoren belangrijk is. Maar hoe voer je het gesprek met een patiënt die denkt dat er een fysieke oorzaak aan de pijn ten grondslag ligt of nog niet aan verandering of behandeling toe is? En wat zijn de behandelmogelijkheden in de eerste, tweede en derde lijn, hoe hou je die in de peiling? En waar verwijs je welke patiënt naartoe? Boeiende onderwerpen voor een praktische nascholing over pijn in het houdings- en bewegingsapparaat, waarvoor we ook praktijkondersteuners GGZ en instellingen in de tweede en derde lijn (zoals Transcare, Belife, Impuls en Winnock en Beatrixoord) van harte voor uitnodigen.
Beschrijving
1. Pijnmechanismen van acute en chronische pijn
Leerdoel: Actualiseren kennis van soorten en ontstaansmechanismen van acute en chronische pijn
Leerpunt: Deelnemer kan de verschillende pijnsoorten herkennen
2. De (onderhoudende) rol van psychologische factoren
Leerdoel: Actualiseren kennis van onderhoudende factoren bij pijn
Leerpunt: Deelnemer kent en herkent de onderhoudende factoren bij pijn
Workshop 1: Hoe leg ik de mechanismen van pijn aan de patiënt uit? (oefenen aan de hand van ingebrachte casuïstiek)
Leerdoel: Eigen maken van vaardigheid om pijnmechanismen aan de patiënt uit te leggen
Leerpunt: Deelnemer is meer bekwaam om dit aspect met de patiënt te bespreken
Workshop 2: Pijn is niet fijn! Wie heeft de regie in de behandeling? (brainstorm en meningsvorming)
Leerdoel: Brainstorm en meningsvorming over de regie bij chronische pijn
Leerpunt: Deelnemer kan zijn rol in de regie aangeven en weet wat ketenpartners van hem/haar verwachten
Workshop 3: Behandelmogelijkheden in de regio
Leerdoel: Kennis van de verwijsmogelijkheden
Leerpunt: Deelnemer weet waar hij/zij welke patiënt naar kan verwijzen en kent het aanbod van ‘derde lijns aanbieders”, zoals Impuls, Winnock en Transcare
Programma
17:30 uur Ontvangst in het Martini Restaurant met broodjes en snack
18:00 uur Welkom en opening door Edith Steenhuisen, huisarts-voorzitter
Start plenaire presentaties
18:05 uur Pijnmechanismen van acute en chronische pijn
Frank de Vries
18:25 uur De (onderhoudende) rol van psychologische factoren
Susanne Blokzijl of Manon Wolters
19:00 uur Pauze
19:30 uur Start workshops
Deelnemers zijn ingedeeld in 3 groepen en volgen alle workshops
Workshop 1:
- Hoe leg ik de mechanismen van pijn aan de patiënt uit?
- Oefenen aan de hand van ingebrachte casuïstiek
Workshop 2:
- Pijn is niet fijn! Wie heeft de regie in de behandeling?
- Brainstorm en meningsvorming
Workshop 3:
- Behandelmogelijkheden in de regio
- Eerste lijn, stepped care, GGZ, revalidatie in ZBC’s en Beatrixoord
21:00 uur Sluiting