Ontwikkelingsstoornissen - Deel 2: ADHD

psychische problemenADHDadhd medicatie

In deze cursus bespreken we de geschiedenis van ADHD, de theoretische achtergronden en de veranderingen in de DSM-classificatie.

523 per jaar
2 Punten
E-learning
E-learning

Prijzen

Abonnement € 523 per jaar
Opmerking :Plus abonnement voor 628 per jaar

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
2 Punten
ABC1, NVAVG
Huisarts
2 Punten
ABC1
Physician Assistant
2 Punten
ABC1, NVAVG
Specialist ouderengeneeskunde
2 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 60 %
Communicatie 20 %
Maatschappelijk handelen en preventie 20 %

Sprekers

drs. H.R. Nanninga

klnisch psycholoog en psychotherapeut
Hans Nanninga (1969) is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Na het afronden van zijn studie ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, startte hij zijn loopbaan in een eerstelijnspsychologenpraktijk te Harlingen. Na het behalen van zijn kwalificatie eerstelijnspsycholoog werkte hij van 1999 tot 2002 voor het Samenwerkingsverband Psychologen in Almere. Hij registreerde zich in 2002 als GZ-psycholoog, waarna hij een eigen praktijk begon in de regio Amsterdam. Hij werkt sinds 2008 voor Dimence en behaalde daar zijn BIG-registraties klinisch psycholoog en psychotherapeut. Hij geeft vanaf 2008 bij de RINO-groep te Utrecht een driedaagse cursus ‘ADHD bij kinderen en jongeren’ en is sinds 2013 als docent verbonden aan de GZ-opleiding van het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen.

Doelen

Na het volgen van de cursus: weet u de kenmerken van ADHD te omschrijven in DSM-IV en DSM-5.
Kunt u vier vaak voorkomende comorbide stoornissen noemen.
Kunt u aangeven welke differentiaaldiagnose a priori voor de hand ligt.
Kunt u zes signalen en symptomen noemen verdeeld over meerdere domeinen.
Kunt u de mogelijkheden benoemen die de verschillende behandelsettingen bieden.
Kunt u twee medicamenteuze interventies noemen en het doseringsprincipe daarvan.
Omschrijving

We bespreken de geschiedenis van ADHD, de theoretische achtergronden en de veranderingen in de DSM-classificatie. We staan stil bij de verschillende uitingsvormen van ADHD en bij de ontwikkeling van de symptomen over de levensloop. Daarbij hebben we aandacht voor de hoge mate van comorbiditeit, de lastige kwestie van differentiële diagnostiek en de gender- en cultuurspecifieke aspecten. Op praktisch niveau gaan we in op de rol van de huisarts bij het signaleren, diagnosticeren en behandelen van ADHD en op de samenwerking met de GGZ. 

Deze cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.


ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in. 


Programma

Module 1

Introductie

Inventarisatie

Definitie ADHD

Beknopte geschiedenis

Etiologie

Prevalentie

Overdiagnostiek en overbehandeling?

Diagnostiek - van signalering tot diagnose

DSM-5

Differentiële diagnostiek en comorbiditeit

Overzicht best practice diagnostiek

Het diagnostisch verslag

De club van 100

Uit de NHG-Standaard

Module 2

Introductie

Achtergrond behandeling

Behandelaspecten huisarstenpraktijk

Setting basis- en specialistische GGZ

Vormen basis- en specialistische GGZ

Medicatie

Omgaan met ADHD-crisis in de huisartspraktijk

Uit de NHG-Standaard

Evaluatie

Literatuur

Eindtoets


CME-Online

info@CME-Online.nl
0302644100
40, Janssoniuslaan, Utrecht, 3528AJ