Ontwikkelingsstoornissen - Deel 2: ADHD
In deze cursus bespreken we de geschiedenis van ADHD, de theoretische achtergronden en de veranderingen in de DSM-classificatie.
Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
drs. H.R. Nanninga
klnisch psycholoog en psychotherapeut
Hans Nanninga (1969) is klinisch psycholoog en psychotherapeut. Na het afronden van zijn studie ontwikkelingspsychologie aan de Rijksuniversiteit Groningen, startte hij zijn loopbaan in een eerstelijnspsychologenpraktijk te Harlingen. Na het behalen van zijn kwalificatie eerstelijnspsycholoog werkte hij van 1999 tot 2002 voor het Samenwerkingsverband Psychologen in Almere. Hij registreerde zich in 2002 als GZ-psycholoog, waarna hij een eigen praktijk begon in de regio Amsterdam. Hij werkt sinds 2008 voor Dimence en behaalde daar zijn BIG-registraties klinisch psycholoog en psychotherapeut. Hij geeft vanaf 2008 bij de RINO-groep te Utrecht een driedaagse cursus ‘ADHD bij kinderen en jongeren’ en is sinds 2013 als docent verbonden aan de GZ-opleiding van het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen.
Doelen
We bespreken de geschiedenis van ADHD, de theoretische achtergronden en de veranderingen in de DSM-classificatie. We staan stil bij de verschillende uitingsvormen van ADHD en bij de ontwikkeling van de symptomen over de levensloop. Daarbij hebben we aandacht voor de hoge mate van comorbiditeit, de lastige kwestie van differentiële diagnostiek en de gender- en cultuurspecifieke aspecten. Op praktisch niveau gaan we in op de rol van de huisarts bij het signaleren, diagnosticeren en behandelen van ADHD en op de samenwerking met de GGZ.
Deze cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.
ADHD is een van de bekendste en - helaas - ook een van de meest controversiële psychiatrische stoornissen. Voor patiënten en zelfs voor professionals is het door tegenstrijdige berichten in de media niet makkelijk om antwoord te krijgen/geven op vragen als ‘is er een test voor ADHD?’, ‘wordt ADHD overgediagnosticeerd?’ of ‘groeien kinderen er vanzelf overheen?’ In deze cursus gaan we op deze en vele andere vragen in.
Programma
Module 1
Introductie
Inventarisatie
Definitie ADHD
Beknopte geschiedenis
Etiologie
Prevalentie
Overdiagnostiek en overbehandeling?
Diagnostiek - van signalering tot diagnose
DSM-5
Differentiële diagnostiek en comorbiditeit
Overzicht best practice diagnostiek
Het diagnostisch verslag
De club van 100
Uit de NHG-Standaard
Module 2
Introductie
Achtergrond behandeling
Behandelaspecten huisarstenpraktijk
Setting basis- en specialistische GGZ
Vormen basis- en specialistische GGZ
Medicatie
Omgaan met ADHD-crisis in de huisartspraktijk
Uit de NHG-Standaard
Evaluatie
Literatuur
Eindtoets