Persoonlijkheidsproblematiek bij ouderen in zorginstellingen - in company training

De diagnose persoonlijkheidsstoornis wordt niet snel gesteld als je eenmaal tot de geriatrische doelgroep behoort. En als er eerder in het leven al een diagnose persoonlijkheidsstoornis gesteld was dan is vaak erg onduidelijk wat deze betekent voor de problematiek in het hier en nu. Toch zien we allemaal in de praktijk dat de persoonlijkheid een belangrijke rol speelt bij de manier van omgaan met de specifieke geriatrische problemen:...

Gratis
15 Punten
Nascholing
Incompany

Prijzen

Gratis
Opmerking :in-company training; € 875,- (inclusief koffie/thee en lunch). De tweede persoon uit dezelfde organisatie ontvangt korting en betaalt € 675,-

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
15 Punten
ABC1
Huisarts
15 Punten
ABC1
Physician Assistant
15 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
15 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 20 %
Kennis en wetenschap 40 %
Maatschappelijk handelen en preventie 40 %
Omschrijving

Omschrijving



De diagnose persoonlijkheidsstoornis wordt niet snel gesteld als je eenmaal tot de geriatrische doelgroep behoort. En als er eerder in het leven al een diagnose persoonlijkheidsstoornis gesteld was dan is vaak erg onduidelijk wat deze betekent voor de problematiek in het hier en nu. Toch zien we allemaal in de praktijk dat de persoonlijkheid een belangrijke rol speelt bij de manier van omgaan met de specifieke geriatrische problemen: afhankelijk worden, isolement en institutionalisering.


Vanuit een theoretisch model – het biosociale leermodel van Theodore Millon – geven we in deze cursus uitleg over de persoonlijkheidsstructuur van mensen, het herkennen van deze structuur, de invloed ervan op de specifieke “levensopgaven” van de geriatrische patiënt en de wijze waarop u – en de verzorgenden en familie – eventueel probleemgedrag of intrapsychisch lijden op basis van die persoonlijkheidsstructuur het best kunt benaderen. In de cursus wordt ook aandacht besteed aan de koppeling tussen het model van Millon en meer traditionele classificatiesystemen voor persoonlijkheidsproblematiek.


 

Leerdoelen

Leerdoelen cursus:

1. De cursist kan communiceren met collega’s over de persoonlijkheid in de termen van Millon

2. De cursist is in staat de persoonlijkheidsstructuur van patiënten/ bewoners te plaatsen in het model van Millon

3. De cursist kan aan de patiënt / bewoner uitleg geven over zijn persoonlijkheidsstructuur

4. De cursist kan een team van verzorging consultatie geven over gedragsproblemen van een patiënt/ bewoner aan de hand van diens persoonlijkheid

NB Voor de in service training wordt gekozen welk van de doelen 3 of 4 de nadruk krijgt.


GERION VUmc

gerion@vumc.nl
9, De Boelelaan 1109 kamer, A-03, Amsterdam, 1081HV