Deze cursus is verlopen

Iedereen wil aardige collega's, ook jouw collega's (collegiaal aanspreken)

Boek deze cursus nú via MedischeScholing.nl en ontvang tijdelijk een extra korting van €35,- op uw boeking! Kortingscode: MS-Aardigecollega2018 Deze cursus is ook op aanvraag in company te boeken! Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met de Bode Methode ®  de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar...

345
5 Punten
(Meerdaagse) Nascholing
Incompany

Prijzen

Regulier € 345
Opmerking :per persoon, min. 5 personen

Beroepen

Anesthesioloog
01 Oct 2018
30 Sep 2019
5 Punten
ABAN
Arts
01 Oct 2018
30 Sep 2019
5 Punten
ABAN
Arts beleid en advies KNMG
01 Oct 2018
30 Sep 2019
5 Punten
ABAN
Arts indicatie en advies KNMG
01 Oct 2018
30 Sep 2019
5 Punten
ABAN
Arts infectiebestrijding KNMG
01 Oct 2018
30 Sep 2019
5 Punten
ABAN

Competenties

Samenwerken 60 %
Communicatie 60 %
Omschrijving

Omschrijving

Als een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt, heb je een geweldig team en een heel prettige samenwerking! Maar ja, er zijn altijd een paar collega’s die dat niet doen, en dan is Leiden in last.

Inleiding

Boek deze cursus nú via MedischeScholing.nl en ontvang tijdelijk een extra korting van €35,- op uw boeking!

Kortingscode: MS-Aardigecollega2018


Deze cursus is ook op aanvraag in company te boeken!


Wanneer je één van de hieronder vermelde casussen herkent is het tijd om met

de Bode Methode ® de ander aan te spreken zodat hij/zij het gedrag kan veranderen. Dat betekent dus dat we niet meer de andere kant op kijken of het maar gaan gedogen. Wij gaan op een niet aanvallende wijze commentaar geven zodat gedaan wordt wat is afgesproken om escalatie te voorkomen. We willen namelijk ook nog steeds door één deur kunnen met de ander...

Zelf ingebrachte casuïstiek

De volgende casuïstiek wordt regelmatig door de deelnemers zelf tijdens het programma naar voren gebracht als zijnde lastig en veelvoorkomend:


Gedrag van leidinggevenden / medici:

• geen voorbeeldgedrag

• niet daadkrachtig

• dominant / dwingend

• biedt geen ondersteuning

• onheuse bejegening richting collega / medewerker / patiënt

• roddelen

• generaliseren 

• disfunctioneren​


Gedrag van collega's:

• rommel niet opruimen / niet aanvullen

• te laat komen / te vroeg weggaan

• geen baliewerk willen doen

• “de kantjes er van af lopen”

• in werktijd privé bellen / internetten / appen

• dominant / dwingend 

• roddelen

• onheuse bejegening richting collega / patiënt

• niet meehelpen als je collega al klaar is met de taak, en jij nog niet

• ja zeggen, maar nee doen 

Programma

De tijden kunnen aangepast worden. Ook zijn middag + avond (of 2 avonden) mogelijk om uw praktijk zo min mogelijk te belasten.

09:30    Start en inleiding

            • voorstellen en verwachtingen

            • (non)verbale communicatie: de rol van “bejegening”

10:15    Harde feiten, zachte bejegening

            • normen, waarden, afspraken en (gedrags)regels

            • de 3 zachte- en de 3 harde effectiviteitsgebieden

            • zelftest I: Roos van Leary, hoe kan ik een collega het beste beïnvloeden?

            • was ik maar iets assertiever

11:00   Koffiepauze

 

11:15    Samenwerken

            • zodra een ieder zich aan de gemaakte afspraken houdt heb je een goed functionerend team, zo simpel is het…

            • wat zijn de specifieke randvoorwaarden? 

11:45   De Bode Methode ®

            • 180˚ collegiaal feedback geven en ontvangen

            • het kennen en toepassen van de spelregels aan de hand van een voorbeeld

12.30 Lunchpauze

Middagprogramma

13:30   De eigen ingebrachte casuïstiek middels simulatiegesprekken met een actrice oefenen 

        

15:00   Theepauze

15:15   Wat te doen als het niet helpt? Doorpakken, laat het er niet bij zitten!

16:00  Afsluiting 

Leerdoelen

Je krijgt volgens de Bode Methode ® handvatten aangereikt om met eenvoudige communicatieve middelen, op een niet bedreigende wijze, overtuigend en daadkrachtig je collega, leidinggevende of medicus te beïnvloeden zodat gedaan wordt wat is afgesproken. Je leert om gelijk hebben, om te buigen in gelijk krijgen en problematische situaties te voorkomen. Hierdoor voel je je weerbaarder en verbetert de sfeer aanzienlijk. En mocht ook dit niet lukken dan word je geleerd om niet bij de pakken neer te gaan zitten maar om door te pakken. Bepaal het Beste Alternatief Zonder Overeenkomst.

De Bode nascholingen

De Bode Nascholingen wil hulpverleners en medewerkers in de gezondheidszorg helpen hun communicatieve kennis om te zetten in communicatieve kunde opdat zij de doelstellingen op een daadkrachtige, vreugdevolle wijze kunnen realiseren. De Bode Nascholingen onderscheidt zich door het feit dat de wortels van de twee vaste trainers in het bedrijfsleven liggen met als markt de “gezondheidszorg”. Zo kan de gezondheidszorg op een zakelijke (commerciële) wijze geanalyseerd en voorzien worden van gerichte, zakelijke adviezen en trainingen. Uit onderzoek en uit gesprekken met de medische professie blijkt dat de meeste hulpverleners en medewerkers in de zorg vooral belangstelling hebben voor (geaccrediteerde) kleinschalige nascholingsbijeenkomsten. Het directe en persoonlijke contact tussen enerzijds de deelnemers onderling en de deelnemers en trainer anderzijds is hierbij van groot belang. De Bode Nascholingen komt aan deze behoefte tegemoet en is daarvoor speciaal in 1997 voor de medische professie opgericht. De programma’s zijn kortdurende, interactieve bijeenkomsten die erop gericht zijn om uw vaardigheden, kennis en inzichten te vergroten. De Bode Nascholingen is geheel onafhankelijk van derden wat betreft de inhoud, onderwerpkeuze en organisatie.
info@debode.nl
0341434658
15, Verkeersweg, Harderwijk, 3842LD