Dossiervoering
Deze cursus geeft inzicht in de eisen die aan een dossier en de inhoud ervan worden gesteld.
Prijzen
Beroepen
Competenties
Sprekers
mr. R.H.M. de Leeuw
Klachtmanager
Roel de Leeuw is jurist, met specialisatie in het gezondheidsrecht (patiëntenrechten). Hij is op dit moment werkzaam in het klachtenmanagement in de zorg als klachtenfunctionaris, als ambtelijk secretaris van klachtencommissies en als lid en voorzitter van klachtencommissies. In het recente verleden is hij juridisch medewerker geweest bij de Nederlandse Vereniging voor een Vrijwillig Levenseinde (NVVE) waarbij hij de organisatie en de leden van juridisch advies voorzag op het gebied van levenseindebeslissingen en contacten onderhield met verschillende organisaties die met levenseindebeslissingen te maken hebben.
Doelen
Iedere mondhygiënist/ huisarts heeft de plicht een dossier bij te houden, met daarin de medisch relevante informatie van haar patiënten. Van veel informatie is zonder meer duidelijk dat deze in een medisch dossier hoort - lastiger wordt het om een keuze te maken uit informatie waarvan dat niet duidelijk is of die ogenschijnlijk niet van belang is.
Deze cursus geeft inzicht in de eisen die aan een dossier en de inhoud ervan worden gesteld. Verder komen verschillende valkuilen en missers aan de orde, die verhelderend zijn bij vragen rond inhoud en omvang van de dossiervoering. Ook bewaartermijnen en mogelijke uitzonderingen vormen een onderdeel van de cursus, evenals de vraag wie verantwoordelijk is voor de inhoud van het dossier. Hoe bewaart men een medisch dossier, duurzaam en voldoende beveiligd, welke informatie mag uitgewisseld worden met andere zorgverleners en hoe doe je dat?
Vanzelfsprekend komen ook de rechten van de patiënt aan bod, zoals het inzagerecht, het recht om het dossier aan te passen of te laten vernietigen en het recht op informatieverstrekking.