CME-Online 'Juridische wegen voor een ontevreden patiënt'

Let op: Het gaat hier om een abonnementsprijs met recht op maar liefst 25 accreditatiepunten aan zelf te kiezen nascholing. Een ontevreden patiënt kan u zomaar overkomen. Zonder al te veel aanleiding kan een patiënt kritiek hebben op een behandeling, de gang van zaken in de praktijk (bijvoorbeeld ook de wijze waarop de patiënt door uw assistenten te woord wordt gestaan) of een opmerking die verkeerd valt. Soms is de kritiek terecht en te...

Gratis
3 Punten
Online
E-learning
E-learning

Prijzen

Gratis
Opmerking :Dit zijn de kosten voor een jaarabonnement op het totale cursusaanbod van CME-Online voor de huisarts. Dit abonnement geeft recht op het behalen van 25 accreditatiepunten per jaar.

Beroepen

Arts voor verstandelijk gehandicapten
3 Punten
ABC1
Huisarts
3 Punten
ABC1
Physician Assistant
3 Punten
ABC1
Specialist ouderengeneeskunde
3 Punten
ABC1

Competenties

Medische handelen 20 %
Maatschappelijk handelen en preventie 40 %
Professionaliteit en kwaliteit 40 %
Omschrijving

Omschrijving

In deze cursus worden de verschillende (juridische) mogelijkheden besproken die een patiënt heeft om zijn onvrede te uiten. Het is voor u als (huis)arts belangrijk om hiervan goed op de hoogte te zijn voor het geval u te maken krijgt met een klacht van een patiënt.

Deze cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.

Inleiding

Let op: Het gaat hier om een abonnementsprijs met recht op maar liefst 25 accreditatiepunten aan zelf te kiezen nascholing.

Een ontevreden patiënt kan u zomaar overkomen. Zonder al te veel aanleiding kan een patiënt kritiek hebben op een behandeling, de gang van zaken in de praktijk (bijvoorbeeld ook de wijze waarop de patiënt door uw assistenten te woord wordt gestaan) of een opmerking die verkeerd valt. Soms is de kritiek terecht en te begrijpen, soms kan blijken dat niet de directe aanleiding het probleem is maar dat er meer speelt. Maar altijd is het belangrijk uw patiënt serieus te nemen in zijn onvrede.

Programma

INHOUDSOPGAVE

Module 1 - Klacht- en tuchtrecht

Inleiding

Klachtrecht

  • De WKKGZ als basis van het klachtrecht
  • WKKGZ - behandeling van klachten
  • WKKGZ - Wat betekent dit voor de praktijk?
  • De geschilleninstantie
  • Wat betekent dit voor de praktijk?
  • Procedure

Tuchtrecht

  • De Wet BIG als basis van het tuchtrecht
  • Tuchtrecht - partijen
  • Tuchtnormen
  • Samenstelling tuchtcolleges
  • Procedure
  • Uitspraak tuchtcollege
  • Hoger beroep

Module 2 - Schadevergoeding, strafrecht, de Inspectie

Schadevergoeding 

  • Basis voor schadevergoeding
  • Procedure: burgerlijke rechter
  • Relatie met verzekeraar

Strafrecht

  • Strafrechtelijk vervolgen
  • Procedure strafrecht

Inspectie voor de Gezondheidszorg

  • Casuïstiek
  • Evaluatie
  • Literatuur

Leerdoelen

Na het volgen van deze cursus:

  • kent u de wettelijke basis van het klachtrecht van patiënten;
  • heeft u inzicht in de verschillende klachtmogelijkheden van een ontevreden patiënt;
  • bent u in staat adequaat te reageren op een klacht van een patiënt;
  • kunt u de afweging maken tussen zelf de klacht afhandelen of een deskundige daarvoor inschakelen.

CME-Online

info@CME-Online.nl
0302644100
40, Janssoniuslaan, Utrecht, 3528AJ