CME-Online 'Juridische wegen voor een ontevreden patiënt'
Let op: Het gaat hier om een abonnementsprijs met recht op maar liefst 25 accreditatiepunten aan zelf te kiezen nascholing. Een ontevreden patiënt kan u zomaar overkomen. Zonder al te veel aanleiding kan een patiënt kritiek hebben op een behandeling, de gang van zaken in de praktijk (bijvoorbeeld ook de wijze waarop de patiënt door uw assistenten te woord wordt gestaan) of een opmerking die verkeerd valt. Soms is de kritiek terecht en te...
Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
In deze cursus worden de verschillende (juridische) mogelijkheden besproken die een patiënt heeft om zijn onvrede te uiten. Het is voor u als (huis)arts belangrijk om hiervan goed op de hoogte te zijn voor het geval u te maken krijgt met een klacht van een patiënt.
Deze cursus bestaat uit twee modules en een eindtoets.
Inleiding
Let op: Het gaat hier om een abonnementsprijs met recht op maar liefst 25 accreditatiepunten aan zelf te kiezen nascholing.
Een ontevreden patiënt kan u zomaar overkomen. Zonder al te veel aanleiding kan een patiënt kritiek hebben op een behandeling, de gang van zaken in de praktijk (bijvoorbeeld ook de wijze waarop de patiënt door uw assistenten te woord wordt gestaan) of een opmerking die verkeerd valt. Soms is de kritiek terecht en te begrijpen, soms kan blijken dat niet de directe aanleiding het probleem is maar dat er meer speelt. Maar altijd is het belangrijk uw patiënt serieus te nemen in zijn onvrede.
Programma
INHOUDSOPGAVE
Module 1 - Klacht- en tuchtrecht
Inleiding
Klachtrecht
- De WKKGZ als basis van het klachtrecht
- WKKGZ - behandeling van klachten
- WKKGZ - Wat betekent dit voor de praktijk?
- De geschilleninstantie
- Wat betekent dit voor de praktijk?
- Procedure
Tuchtrecht
- De Wet BIG als basis van het tuchtrecht
- Tuchtrecht - partijen
- Tuchtnormen
- Samenstelling tuchtcolleges
- Procedure
- Uitspraak tuchtcollege
- Hoger beroep
Module 2 - Schadevergoeding, strafrecht, de Inspectie
Schadevergoeding
- Basis voor schadevergoeding
- Procedure: burgerlijke rechter
- Relatie met verzekeraar
Strafrecht
- Strafrechtelijk vervolgen
- Procedure strafrecht
Inspectie voor de Gezondheidszorg
- Casuïstiek
- Evaluatie
- Literatuur
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus:
- kent u de wettelijke basis van het klachtrecht van patiënten;
- heeft u inzicht in de verschillende klachtmogelijkheden van een ontevreden patiënt;
- bent u in staat adequaat te reageren op een klacht van een patiënt;
- kunt u de afweging maken tussen zelf de klacht afhandelen of een deskundige daarvoor inschakelen.