Juridische wegen voor een ontevreden patiënt
In deze cursus worden de verschillende (juridische) mogelijkheden besproken die een patiënt heeft om zijn onvrede te uiten. Het is voor u als (huis)arts belangrijk om hiervan goed op de hoogte te zijn voor het geval u te maken krijgt met een klacht van een patiënt.
Prijzen
Beroepen
Competenties
Omschrijving
Een ontevreden patiënt kan u zomaar overkomen. Zonder al te veel aanleiding kan een patiënt kritiek hebben op een behandeling, de gang van zaken in de praktijk (bijvoorbeeld ook de wijze waarop de patiënt door uw assistenten te woord wordt gestaan) of een opmerking die verkeerd valt. Soms is de kritiek terecht en te begrijpen, soms kan blijken dat niet de directe aanleiding het probleem is maar dat er meer speelt. Maar altijd is het belangrijk uw patiënt serieus te nemen in zijn onvrede.
In deze cursus worden de verschillende (juridische) mogelijkheden besproken die een patiënt heeft om zijn onvrede te uiten. Het is voor u als (huis)arts belangrijk om hiervan goed op de hoogte te zijn voor het geval u te maken krijgt met een klacht van een patiënt.
Inleiding
In deze cursus worden de verschillende (juridische) mogelijkheden besproken die een patiënt heeft om zijn onvrede te uiten. Het is voor u als (huis)arts belangrijk om hiervan goed op de hoogte te zijn voor het geval u te maken krijgt met een klacht van een patiënt.
Programma
Inhoud
- Leerdoelen
- Inleiding
- Module 1 - Klacht- en tuchtrecht
- Klachtrecht
- De WKCZ als basis van het klachtrecht
- De wet
- Partijen
- Klachtenregeling en samenstelling klachtencommissie
- Procedure
- Uitspraak
- Van klacht naar kwaliteit
- Tuchtrecht
- De Wet BIG als basis van het tuchtrecht
- Tuchtrecht - partijen
- Tuchtnormen
- Samenstelling tuchtcolleges
- Procedure
- Uitspraak tuchtcollege
- Hoger beroep
Module 2 - Schadevergoeding, strafrecht, de Inspectie
- Schadevergoeding
- Basis voor schadevergoeding
- Procedure
- Relatie met verzekeraar
- Strafrecht
- Fouten waarvoor de arts strafrechtelijk kan worden vervolgd
- Procedure strafrecht
- Inspectie voor de Gezondheidszorg
- Casuïstiek
- Literatuur
- Evaluatie
Eindtoets
Leerdoelen
Na het volgen van deze cursus:
- kent u de wettelijke basis van het klachtrecht van patiënten
- heeft u inzicht in de verschillende klachtmogelijkheden van een ontevreden patiënt
- bent u in staat adequaat te reageren op een klacht van een patiënt
- kunt u de afweging maken tussen zelf de klacht afhandelen of een deskundige daarvoor inschakelen